W roku 2010 około 1,3 mln turystów odwiedziło 52 gorzelnie szkockiej whisky oraz centra dla turystów otwarte dla publiczności. Prawie dziewięciu na dziesięciu turystów (86,1%) pochodziło spoza Szkocji, a co ciekawe prawie dwie trzecie (62,3%) spoza Wielkiej Brytanii. Gorzelnie szkockiej whisky oraz centra dla turystów stały sie silnym bodźcem wspierającym gospodarkę i rynek pracy, także przyciągającym coraz większą liczbę zagranicznych turystów do Szkocji, wynika z badania przygotowanego przez Stowarzyszenie Szkockiej Whisky1
W roku 2010 około 1,3 mln turystów odwiedziło 52 gorzelnie szkockiej
whisky oraz centra dla turystów otwarte dla publiczności. Prawie
dziewięciu na dziesięciu turystów (86,1%) pochodziło spoza Szkocji, a co
ciekawe prawie dwie trzecie (62,3%) spoza Wielkiej Brytanii. Wskazuje
to, że pieniądze pozostawione przez turystów jak i zatrudnienie związane
z działalnością „whisky visitors center” (centra dla turystów)
dostarczają szkockiej gospodarce dodatkowych dochodów.
Rola szkockiej whisky w ofercie turystycznej Szkocji jest pokaźna.
Gorzelnie, destylarnie, bary, puby produkujące i sprzedające whisky
pełnią ważną rolę ośrodków promujących kulturę i turystykę w Szkocji,
przy okazji tworzą kilka tysięcy miejsc pracy. Właśnie takie centra
prowadzące działalność turystyczną i kulturalną rozwinęły się wokół
bardzo wielu gorzelni whisky w Szkocji. Na podstawie badań 52 gorzelni
otwartych dla publiczności, wyliczono, że dodatkowo zapewniają one 6750
miejsc pracy w hotelarstwie, gastronomii, sporcie, rekreacji, rozrywce w
całej Szkocji. A co ważniejsze wiele z nich znajduje się na odległych
obszarach wiejskich, gdzie możliwości znalezienia zatrudnienia są
ograniczone.
Ważny jest również aspekt makroekonomiczny łączący szkocką whisky i
przemysł turystyczny. Szkocka whisky stała się ambasadorem Szkocji,
pomagając temu regionowi wyróżnić się na niezwykle zatłoczonym światowym
rynku turystycznym. Średnio każde 100 milionów funtów pochodzących z
eksportu szkockiej whisky generuje 20 milionów funtów pozostawionych
przez turystów odwiedzających Szkocję. Skoro wartość całego eksportu
szkockiej whisky wynosi rocznie 3,1 miliarda funtów szacuje się, że
około 640 milionów funtów pochodzi z bezpośrednich wydatków turystyki
związanych ze szkocką whisky.
"Wzrost eksportu szkockiej whisky przyczynia się do dalszego napływu
zagranicznych turystów do Szkocji, dotyczy to w szczególności tych
krajów, które dopiero odkrywają smak szkockiej whisky, przy czym Polska
jest tego najlepszym przykładem" mówi Stephen Swinney, dyrektor The
Scotch Malt Whisky Society w Polsce. Rosnąca sprzedaż butelek
jednosłodowej szkockiej whisky pochodzących ze Stowarzyszenia The Scotch
Malt Whisky Society potwierdza te dane. Sprzedaż jednosłodowej whisky
butelkowanych przez The Scotch Malt Whisky Society od stycznia do końca
sierpnia bieżącego roku wzrosła o 6,4% w Wielkiej Brytanii i aż o 39,3% w
skali międzynarodowej w porównaniu z analogicznym okresem roku
minionego” wyjaśnia Stephen Swinney. Kilka miesięcy temu Stowarzyszenie
The Scotch Malt Whisky Society dystrubuujące whisky typu single cask,
single malt rozpoczęło swoją działalność w Polsce. „Tym samym jesteśmy
15 krajem, gdzie Stowaszenie posiada swoje przedstawiecielstwa. W
okresie kilku miesięcy widzimy rosnące zainteresowanie Polaków
przystąpieniem do Stowarzyszenia, jak również odnotowujemy dynamiczny
rozwój sprzedaży whisky” dodaje Stephen Swinney.
Stowarzyszenie The Scotch Malt Whisky Society powstało w Wielkiej
Brytanii w 1983 roku i sprzedaje unikalną whisky jednosłodową z
pojedyńczych beczek (single cask, single malt) pochodzących z około 120
gorzelni w Szkocji. W tym roku Stowarzyszenie odnotowuje szczególnie
duży napływ nowych członków.
W roku 2010 około 1,3 mln turystów odwiedziło 52 gorzelnie szkockiej
whisky oraz centra dla turystów otwarte dla publiczności. Prawie
dziewięciu na dziesięciu turystów (86,1%) pochodziło spoza Szkocji, a co
ciekawe prawie dwie trzecie (62,3%) spoza Wielkiej Brytanii. Wskazuje
to, że pieniądze pozostawione przez turystów jak i zatrudnienie związane
z działalnością „whisky visitors center” (centra dla turystów)
dostarczają szkockiej gospodarce dodatkowych dochodów.
Rola szkockiej whisky w ofercie turystycznej Szkocji jest pokaźna. Gorzelnie, destylarnie, bary, puby produkujące i sprzedające whisky pełnią ważną rolę ośrodków promujących kulturę i turystykę w Szkocji, przy okazji tworzą kilka tysięcy miejsc pracy. Właśnie takie centra prowadzące działalność turystyczną i kulturalną rozwinęły się wokół bardzo wielu gorzelni whisky w Szkocji. Na podstawie badań 52 gorzelni otwartych dla publiczności, wyliczono, że dodatkowo zapewniają one 6750 miejsc pracy w hotelarstwie, gastronomii, sporcie, rekreacji, rozrywce w całej Szkocji. A co ważniejsze wiele z nich znajduje się na odległych obszarach wiejskich, gdzie możliwości znalezienia zatrudnienia są ograniczone.
Ważny jest również aspekt makroekonomiczny łączący szkocką whisky i przemysł turystyczny. Szkocka whisky stała się ambasadorem Szkocji, pomagając temu regionowi wyróżnić się na niezwykle zatłoczonym światowym rynku turystycznym. Średnio każde 100 milionów funtów pochodzących z eksportu szkockiej whisky generuje 20 milionów funtów pozostawionych przez turystów odwiedzających Szkocję. Skoro wartość całego eksportu szkockiej whisky wynosi rocznie 3,1 miliarda funtów szacuje się, że około 640 milionów funtów pochodzi z bezpośrednich wydatków turystyki związanych ze szkocką whisky.
"Wzrost eksportu szkockiej whisky przyczynia się do dalszego napływu zagranicznych turystów do Szkocji, dotyczy to w szczególności tych krajów, które dopiero odkrywają smak szkockiej whisky, przy czym Polska jest tego najlepszym przykładem" mówi Stephen Swinney, dyrektor The Scotch Malt Whisky Society w Polsce. Rosnąca sprzedaż butelek jednosłodowej szkockiej whisky pochodzących ze Stowarzyszenia The Scotch Malt Whisky Society potwierdza te dane. Sprzedaż jednosłodowej whisky butelkowanych przez The Scotch Malt Whisky Society od stycznia do końca sierpnia bieżącego roku wzrosła o 6,4% w Wielkiej Brytanii i aż o 39,3% w skali międzynarodowej w porównaniu z analogicznym okresem roku minionego” wyjaśnia Stephen Swinney. Kilka miesięcy temu Stowarzyszenie The Scotch Malt Whisky Society dystrubuujące whisky typu single cask, single malt rozpoczęło swoją działalność w Polsce. „Tym samym jesteśmy 15 krajem, gdzie Stowaszenie posiada swoje przedstawiecielstwa. W okresie kilku miesięcy widzimy rosnące zainteresowanie Polaków przystąpieniem do Stowarzyszenia, jak również odnotowujemy dynamiczny rozwój sprzedaży whisky” dodaje Stephen Swinney.
Stowarzyszenie The Scotch Malt Whisky Society powstało w Wielkiej Brytanii w 1983 roku i sprzedaje unikalną whisky jednosłodową z pojedyńczych beczek (single cask, single malt) pochodzących z około 120 gorzelni w Szkocji. W tym roku Stowarzyszenie odnotowuje szczególnie duży napływ nowych członków.
Rola szkockiej whisky w ofercie turystycznej Szkocji jest pokaźna. Gorzelnie, destylarnie, bary, puby produkujące i sprzedające whisky pełnią ważną rolę ośrodków promujących kulturę i turystykę w Szkocji, przy okazji tworzą kilka tysięcy miejsc pracy. Właśnie takie centra prowadzące działalność turystyczną i kulturalną rozwinęły się wokół bardzo wielu gorzelni whisky w Szkocji. Na podstawie badań 52 gorzelni otwartych dla publiczności, wyliczono, że dodatkowo zapewniają one 6750 miejsc pracy w hotelarstwie, gastronomii, sporcie, rekreacji, rozrywce w całej Szkocji. A co ważniejsze wiele z nich znajduje się na odległych obszarach wiejskich, gdzie możliwości znalezienia zatrudnienia są ograniczone.
Ważny jest również aspekt makroekonomiczny łączący szkocką whisky i przemysł turystyczny. Szkocka whisky stała się ambasadorem Szkocji, pomagając temu regionowi wyróżnić się na niezwykle zatłoczonym światowym rynku turystycznym. Średnio każde 100 milionów funtów pochodzących z eksportu szkockiej whisky generuje 20 milionów funtów pozostawionych przez turystów odwiedzających Szkocję. Skoro wartość całego eksportu szkockiej whisky wynosi rocznie 3,1 miliarda funtów szacuje się, że około 640 milionów funtów pochodzi z bezpośrednich wydatków turystyki związanych ze szkocką whisky.
"Wzrost eksportu szkockiej whisky przyczynia się do dalszego napływu zagranicznych turystów do Szkocji, dotyczy to w szczególności tych krajów, które dopiero odkrywają smak szkockiej whisky, przy czym Polska jest tego najlepszym przykładem" mówi Stephen Swinney, dyrektor The Scotch Malt Whisky Society w Polsce. Rosnąca sprzedaż butelek jednosłodowej szkockiej whisky pochodzących ze Stowarzyszenia The Scotch Malt Whisky Society potwierdza te dane. Sprzedaż jednosłodowej whisky butelkowanych przez The Scotch Malt Whisky Society od stycznia do końca sierpnia bieżącego roku wzrosła o 6,4% w Wielkiej Brytanii i aż o 39,3% w skali międzynarodowej w porównaniu z analogicznym okresem roku minionego” wyjaśnia Stephen Swinney. Kilka miesięcy temu Stowarzyszenie The Scotch Malt Whisky Society dystrubuujące whisky typu single cask, single malt rozpoczęło swoją działalność w Polsce. „Tym samym jesteśmy 15 krajem, gdzie Stowaszenie posiada swoje przedstawiecielstwa. W okresie kilku miesięcy widzimy rosnące zainteresowanie Polaków przystąpieniem do Stowarzyszenia, jak również odnotowujemy dynamiczny rozwój sprzedaży whisky” dodaje Stephen Swinney.
Stowarzyszenie The Scotch Malt Whisky Society powstało w Wielkiej Brytanii w 1983 roku i sprzedaje unikalną whisky jednosłodową z pojedyńczych beczek (single cask, single malt) pochodzących z około 120 gorzelni w Szkocji. W tym roku Stowarzyszenie odnotowuje szczególnie duży napływ nowych członków.
„W ciągu 8 miesięcy bieżącego roku do Stowarzyszenia The Scotch Malt
Whisky Society przystąpiło o 25% więcej członków niż w analogicznym
okresie roku 2010 roku. Wielu członków Stowarzyszenia zaintrygowanych
smakiem malt whisky przyjeżdża do Szkocji, z góry zaplanowanym zamiarem
odwiedzenia słynnych ‘members rooms’ w Edynburgu i Londynie, potem
kupuje butelkę single cask, single malt whisky, aby delektować się jej
zawartością w domu z przyjaciółmi czy rodziną” – mówi Stephen Swinney,
szef Stowaszyszenia The Scotch Malt Whisky Society w Polsce.
W Szkocji każdy wie, że turysta, który przyjeżdza tutaj zafascynowany
przyrodą i kulturowym bogactwem z przyjemnością odwiedza destylarnie
szkockiej whisky i raczej nie opuści przybytku bez butelki szkockiej.
Dalej taka pamiątka, stojąc gdzieś na półce w domu może zachęcić innych,
aby odwiedzić czy powrócić do Szkocji za rok. W tym sensie szkocka
whisky i turystyka stanowią idealne połączenie i będą się nadal
wzajemnie uzupełniać.
1. Dane pochodzą z raportu przygotowanego i opublikowanego przez
Stowarzyszenie Szkockiej Whisky (The Scotch Whisky Association) w lipcu
2011 roku.
Komentarze
Prześlij komentarz