Polska branża piwna w ostatnim kwartale 2012 zanotowała spadek sprzedaży o 0,5%. Całkowita wielkość sprzedaży piwa w roku 2012 wyniosła 37,8 mln hl. Ostatni kwartał był również trudniejszy dla Kompanii Piwowarskiej, która także odnotowała spadek sprzedaży. To jednak dynamika sprzedaży KP od początku roku finansowego była wyższa od branżowej, co przełożyło się na roczną sprzedaż 14,2 mln hl...
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
- Wielkość polskiego rynku piwa: 37,8 mln hl* – spadek w ostatnim kwartale po dobrych wynikach w pierwszej połowie roku
- Udział rynkowy Kompanii Piwowarskiej stabilny na poziomie 38%
- Znaczny spadek poziomu optymizmu konsumenckiego
- Spodziewane podwyżki kosztów produkcji w 2013 r.
- *) wszystkie podane wielkości na bazie GUS i danych wewnętrznych KP
Polska branża piwna zamknęła rok kalendarzowy 2012 słabymi wynikami
sprzedaży w drugiej połowie roku następującymi po wzroście
charakteryzującym pierwszą połowę. Rynek piwa w Polsce rósł tylko do
lipca 2012, napędzany ładną pogodą i efektem wielkich imprez sportowych,
a także wysiłkami producentów w zakresie innowacji. Ostatnie cztery
miesiące roku przyniosły obniżenie wielkości sprzedaży w stosunku do
ubiegłego roku, co spowodowane jest niższym poziomem optymizmu wśród
konsumentów. W efekcie w ostatnim kwartale 2012 branża zanotowała spadek
sprzedaży o 0,5%. Całkowita wielkość sprzedaży piwa w roku 2012
wyniosła 37,8 mln hl.
Jakkolwiek kwartał ten był również trudniejszy dla Kompanii Piwowarskiej, która także odnotowała spadek sprzedaży, to jednak dynamika jej sprzedaży od początku roku finansowego była wyższa od branżowej, co przełożyło się na całkowitą roczną sprzedaż 14,2 mln hl piwa i utrzymanie udziału w rynku na poziomie 38%.
Komentarz Prezesa Zarządu
Jakkolwiek kwartał ten był również trudniejszy dla Kompanii Piwowarskiej, która także odnotowała spadek sprzedaży, to jednak dynamika jej sprzedaży od początku roku finansowego była wyższa od branżowej, co przełożyło się na całkowitą roczną sprzedaż 14,2 mln hl piwa i utrzymanie udziału w rynku na poziomie 38%.
Komentarz Prezesa Zarządu
- Pomimo pozytywnych wyników makroekonomicznych, wskaźniki optymizmu
konsumenckiego w Polsce są skrajnie niskie, szczególnie biorąc pod uwagę
naszą uprzywilejowaną pozycję gospodarczą na tle Europy – komentuje
wyniki Robert Priday, prezes KP. – Mniejsza gotowość konsumentów do
wydawania pieniędzy nie oszczędziła branży piwnej, czego efekty widać
było wyraźnie w ostatnim kwartale, kiedy browary nie korzystały już z
pozytywnych efektów masowych imprez i wysokich temperatur powietrza.
Jakkolwiek mamy nadzieję, że nasi konsumenci będą nadal chętnie
korzystali z bogactwa naszych marek, w tym wielu nowości, które pojawiły
się na rynku w ciągu ostatniego roku, to jednak musimy pamiętać o
rosnącej presji kosztowej, która sprawi, że w najbliższym czasie
będziemy zapewne świadkami wzrostu cen piwa w Polsce.
Innowacje i wyniki marek
Rok 2012 upłynął w branży pod znakiem innowacji. Widoczne to było szczególnie w działaniach Kompanii Piwowarskiej, która w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy umieściła na rynku aż 11 innowacji produktowych. Ta koncentracja na poszerzaniu ofert produktowej wynika z faktu, iż konsumenci piwa w Polsce stają się coraz bardziej wymagający, co zachęca producentów do poszerzania portfela marek i oferowania nowych, innowacyjnych produktów, które poszerzają piwną kategorię i zwiększają zakres piwnych doświadczeń konsumentów.
Kompania Piwowarska okazała się liderem innowacji w 2012 r. W ciągu roku marka Tyskie (segment mainstream) pozostała marką nr 1 na polskim rynku piwa umacniając swą pozycję na terenie całego kraju. Rodzinę marki Tyskie zasiliły w ostatnim czasie trzy nowe produkty – piwo o pełnym, słodowym smaku – Tyskie Klasyczne, niepasteryzowane Tyskie z tanka oferowane konsumentom w wybranych lokalach gastronomicznych oraz Tyskie Jasne Lekkie 3,5%, którego dystrybucja ogranicza się do imprez masowych.
Marka Lech (segment premium) wsparta została wprowadzeniem piwa Lech Shandy (mieszanka piwa i lemoniady), które przyczyniło się do stworzenia nowej piwnej kategorii i przyniosło bardzo obiecujące wyniki sprzedaży. Wśród innowacji KP wprowadzonych w ostatnim okresie na rynek jest Kolekcja Piwnych Specjalności marki Książęce, która z powodzeniem pozyskuje nowych konsumentów wybierających dziś różnorodne gatunki piwne. We wciąż rozwijanej kolekcji znajdziemy dziś Czerwony Lager, Złote Pszeniczne, Ciemne Łagodne i stworzone na okres jesienno-zimowy Korzenne Aromatyczne. Swą gamę smaków poszerzyła tez marka Redd’s wprowadzając na rynek nowe warianty: Cranberry i Grapefruit-Pineapple. Ofertę Żubra zasilił z kolei Żubr Ciemnozłoty.
Wartość piwnej kategorii
Piwna kategoria odnotowała obniżanie wartości w wyniku zwiększającej się popularności tańszych piw, co świadczy o tym, że dla sporej grupy piwoszy kluczowym kryterium wyboru marki staje się cena. Z jednej strony coraz większą rolę w sprzedaży piwa odgrywają tanie marki, z drugiej zaś sklepy dyskontowe. Wśród kanałów sprzedaży znaczące wzrosty przypadły w minionym okresie właśnie dyskontom. Branża piwna sprzedaje zatem więcej tańszego piwa i w tańszych sklepach.
Jesteśmy jednocześnie świadkami rosnącej presji kosztowej w branży piwnej. Rosną ceny surowców wykorzystywanych do produkcji piwa, wzrastają ceny opakowań i koszty energii –z całą pewnością będziemy zatem w najbliższym czasie świadkami wzrostu cen piwa w Polsce, należy bowiem założyć, że producenci w ten właśnie sposób będą się ratować przed rosnącymi kosztami produkcji piwa.
Wyniki SABMiller
SABMiller plc opublikował również dziś sprawozdanie zarządu o działalności grupy w trzecim kwartale zakończonym 31 grudnia 2012 r. będące również uaktualnieniem informacji o działalności handlowej ze ten sam okres. Kalkulacja stopy wzrostu w ujęciu organicznym nie obejmuje wpływu dokonanych przejęć i zbyć. Wolumen sprzedaży piwa jasnego pełnego w trzecim kwartale przekroczył o 2% analogiczny poziom z roku poprzedniego, podczas gdy sprzedaż napojów bezalkoholowych wzrosła o 3% - w obu przypadkach wzrost przedstawiono w ujęciu organicznym. Przychody Grupy wzrosły w trzecim kwartale o 8%, podczas gdy przychody grupy na hektolitr wzrosły o 5%, w obu przypadkach w ujęciu organicznym przy założeniu niezmiennych kursów wymiany walut. Wspomniany wzrost wynika z podniesienia cen na wybrane produkty oraz lepszego doboru marek w większości regionów. W ujęciu sprawozdawczym obejmującym skutki przejęć i zbyć, łączny wolumen wzrósł o 6%, a przychody grupy o 17% w porównaniu z trzecim kwartałem poprzedniego roku. Wyniki finansowe za kwartał sprawozdawczy w ujęciu ogólnym spełniły nasze oczekiwania.
Innowacje i wyniki marek
Rok 2012 upłynął w branży pod znakiem innowacji. Widoczne to było szczególnie w działaniach Kompanii Piwowarskiej, która w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy umieściła na rynku aż 11 innowacji produktowych. Ta koncentracja na poszerzaniu ofert produktowej wynika z faktu, iż konsumenci piwa w Polsce stają się coraz bardziej wymagający, co zachęca producentów do poszerzania portfela marek i oferowania nowych, innowacyjnych produktów, które poszerzają piwną kategorię i zwiększają zakres piwnych doświadczeń konsumentów.
Kompania Piwowarska okazała się liderem innowacji w 2012 r. W ciągu roku marka Tyskie (segment mainstream) pozostała marką nr 1 na polskim rynku piwa umacniając swą pozycję na terenie całego kraju. Rodzinę marki Tyskie zasiliły w ostatnim czasie trzy nowe produkty – piwo o pełnym, słodowym smaku – Tyskie Klasyczne, niepasteryzowane Tyskie z tanka oferowane konsumentom w wybranych lokalach gastronomicznych oraz Tyskie Jasne Lekkie 3,5%, którego dystrybucja ogranicza się do imprez masowych.
Marka Lech (segment premium) wsparta została wprowadzeniem piwa Lech Shandy (mieszanka piwa i lemoniady), które przyczyniło się do stworzenia nowej piwnej kategorii i przyniosło bardzo obiecujące wyniki sprzedaży. Wśród innowacji KP wprowadzonych w ostatnim okresie na rynek jest Kolekcja Piwnych Specjalności marki Książęce, która z powodzeniem pozyskuje nowych konsumentów wybierających dziś różnorodne gatunki piwne. We wciąż rozwijanej kolekcji znajdziemy dziś Czerwony Lager, Złote Pszeniczne, Ciemne Łagodne i stworzone na okres jesienno-zimowy Korzenne Aromatyczne. Swą gamę smaków poszerzyła tez marka Redd’s wprowadzając na rynek nowe warianty: Cranberry i Grapefruit-Pineapple. Ofertę Żubra zasilił z kolei Żubr Ciemnozłoty.
Wartość piwnej kategorii
Piwna kategoria odnotowała obniżanie wartości w wyniku zwiększającej się popularności tańszych piw, co świadczy o tym, że dla sporej grupy piwoszy kluczowym kryterium wyboru marki staje się cena. Z jednej strony coraz większą rolę w sprzedaży piwa odgrywają tanie marki, z drugiej zaś sklepy dyskontowe. Wśród kanałów sprzedaży znaczące wzrosty przypadły w minionym okresie właśnie dyskontom. Branża piwna sprzedaje zatem więcej tańszego piwa i w tańszych sklepach.
Jesteśmy jednocześnie świadkami rosnącej presji kosztowej w branży piwnej. Rosną ceny surowców wykorzystywanych do produkcji piwa, wzrastają ceny opakowań i koszty energii –z całą pewnością będziemy zatem w najbliższym czasie świadkami wzrostu cen piwa w Polsce, należy bowiem założyć, że producenci w ten właśnie sposób będą się ratować przed rosnącymi kosztami produkcji piwa.
Wyniki SABMiller
SABMiller plc opublikował również dziś sprawozdanie zarządu o działalności grupy w trzecim kwartale zakończonym 31 grudnia 2012 r. będące również uaktualnieniem informacji o działalności handlowej ze ten sam okres. Kalkulacja stopy wzrostu w ujęciu organicznym nie obejmuje wpływu dokonanych przejęć i zbyć. Wolumen sprzedaży piwa jasnego pełnego w trzecim kwartale przekroczył o 2% analogiczny poziom z roku poprzedniego, podczas gdy sprzedaż napojów bezalkoholowych wzrosła o 3% - w obu przypadkach wzrost przedstawiono w ujęciu organicznym. Przychody Grupy wzrosły w trzecim kwartale o 8%, podczas gdy przychody grupy na hektolitr wzrosły o 5%, w obu przypadkach w ujęciu organicznym przy założeniu niezmiennych kursów wymiany walut. Wspomniany wzrost wynika z podniesienia cen na wybrane produkty oraz lepszego doboru marek w większości regionów. W ujęciu sprawozdawczym obejmującym skutki przejęć i zbyć, łączny wolumen wzrósł o 6%, a przychody grupy o 17% w porównaniu z trzecim kwartałem poprzedniego roku. Wyniki finansowe za kwartał sprawozdawczy w ujęciu ogólnym spełniły nasze oczekiwania.
Komentarze
Prześlij komentarz