Ludzie nudzący się w miejscu pracy przejawiają nasiloną kreatywność - zaobserwowali brytyjscy naukowcy. Wyniki swoich badań na temat przedstawili na ubiegłorocznej konferencji Oddziału Psychologii Zawodowej Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego w Chester w Anglii
Naukowcy University of Central Lancashire w Wielkiej Brytanii przekonywali, że poczucie znudzenia w pracy, powszechnie uważane za coś negatywnego, może kryć w sobie również pozytywne aspekty, gdyż sprzyja popadaniu w stan rozmarzenia, który z kolei stymuluje kreatywne myślenie u człowieka.
Powyższe wnioski zostały wyciągnięte na podstawie dwóch badań, podczas których osoby badane były proszone o przepisywanie lub jedynie czytanie nazwisk i numerów z książki telefonicznej przez 15 minut - czynność ta miała wywołać stan znudzenia. Następnie badani uczestniczyli w innym zadaniu, które polegało na wymyśleniu jak największej ilości zastosowań dla pary jednorazowych polistyrenowych kubeczków i tym samym sprawdzało poziom kreatywności uczestników badania.
Okazało się, że znudzone osoby miały dużo więcej pomysłów niż grupa, której nie dano wcześniej okazji do popadnięcia w stan nudy. W dodatku badani, którzy musieli tylko czytać pozycje z książki telefonicznej byli bardziej kreatywni niż osoby przepisujące numery.
Naukowcy tłumaczą, że za myślenie kreatywne odpowiadają marzenia dzienne, napływające do głowy w momencie znudzenia, a wykonywanie pasywnych i bezmyślnych czynności takich, jak czytanie lub uczestnictwo w zebraniach, stwarza sprzyjające warunki dla bujania w obłokach.
"W przyszłości chcemy sprawdzić, jakie są praktyczne implikacje tego zjawiska. Czy ludzie, którzy są znudzeni w pracy, stają się bardziej kreatywni na innych polach związanych z wykonywanym zawodem, czy idą do domu i tam piszą powieści?" - zastanawia się współautorka badania dr Sandi Mann.
Żródło: naukawpolsce.pap.pl
Komentarze
Prześlij komentarz