Sprawny układ hamulcowy to nie tylko dobre klocki i tarcze, lecz także płyn hamulcowy. Bardzo ważna dla naszego bezpieczeństwa jest kontrola jego stanu i okresowa wymiana. Zanim nadejdą mrozy warto sprawdzić kondycję płynu hamulcowego
Najprostszym testem stanu płynu hamulcowego jest kontrola temperatury
wrzenia. Dlaczego? „Ponieważ płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny,
czyli chłonie wodę, która błyskawicznie obniża temperaturę wrzenia
płynu. Wystarczy że wody w płynie będzie zaledwie ok. 3%, by temperatura
wrzenia obniżyła się nawet o ok. 90°C. W przypadku standardowego płynu
DOT4, dla którego temperatura wrzenia suchego to 230°C, może to
oznaczać, że będzie się on gotować już od 140°C” – tłumaczy Paweł
Mastalerek, ekspert techniczny Castrol.
Od płynu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo
Skąd w układzie hamulcowym woda? Dostaje się ona m.in. przez
mikropory w przewodach hamulcowych. Kiedy płyn jest zawodniony,
pęcherzyki gazu (tzw. korki parowe) w układzie sprawią, że pedał hamulca
wpadnie w podłogę, a samochód nie będzie w stanie się zatrzymać. Jeśli
zlekceważymy obecność wody w płynie, przy ekstremalnie dużej ilości
pochłoniętej wody może dojść nie tylko do zagotowania płynu, lecz także
do powstania korka lodowego w którymś z przewodów. Wówczas hamulce mogą
całkowicie przestać działać, a pedał staje się twardy i nie dający się
normalnie wcisnąć. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak to wpływa na
nasze bezpieczeństwo. Woda w płynie może także doprowadzić do korozji
metalowych przewodów hamulcowych i innych elementów jak tłoczki w
zaciskach hamulcowych. Skorodowany tłoczek utraci szczelność i spowoduje
wypłynięcie płynu na tarczę i klocki hamulcowe.
Kiedy i jak wymienić płyn?
Jak sprawdzić, czy płyn nadaje się jeszcze do eksploatacji? Przede
wszystkim trzeba skontrolować temperaturę wrzenia, ale nie da się tego
zrobić bez wizyty w serwisie. O kondycji płynu może także świadczyć
kolor – płyn zmienia swoją barwę ze słomkowej w brązową. Płyn powinno
się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata (lub 60 tys. km). Wymianę
powinno się przeprowadzić także w przypadku, gdy zawartość wody w płynie
osiągnie 1%. Czasy, gdy można było wymienić płyn hamulcowy
samodzielnie, minęły bezpowrotnie. W nowoczesnych samochodach,
wyposażonych w system ABS czy ESC, sprawa jest znacznie bardziej
skomplikowana i może wymagać nawet podłączenia testera diagnostycznego.
Dopiero wówczas da się całkowicie opróżnić układ ze starego płynu i
prawidłowo odpowietrzyć. Poza kondycją płynu trzeba kontrolować również
jego poziom i w razie potrzeby uzupełnić.
Jaki płyn wybrać?
Przede wszystkim warto przestrzegać zaleceń producenta samochodu.
Można je znaleźć w instrukcji obsługi lub na korku zbiorniczka płynu.
Dziś najczęściej stosowany jest płyn o oznaczeniu DOT4. „W ofercie
Castrol znajdziemy Brake Fluid DOT4, a do samochodów używanych w
motorsporcie można zastosować płyn Castrol React SRF Racing” – mówi
Paweł Mastalerek z firmy Castrol. Ze względu na ogromny wpływ płynu
hamulcowego na bezpieczeństwo nie zaleca się mieszania płynów różnych
kategorii ze sobą, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia elastycznych
elementów układu hamulcowego.
Komentarze
Prześlij komentarz