Już po raz 23 jury w składzie Włodzimierz
Zientarski, Krzysztof Hołowczyc, Andrzej Borowczyk, Andrzej Koper i
Rafał Jemielita wybrało 19 najciekawszych aut zdaniem polskiej edycji
magazynu „Playboy”. W kategorii „EKO” zwyciężył Volkswagen XL1. Jury
zwróciło szczególną uwagę na niezwykle niskie zużycie paliwa
Rewelacyjnie niskie zużycie paliwa dwuosobowy Volkswagen XL1 zawdzięcza
nie tylko oszczędnemu hybrydowemu zespołowi napędowemu, ale również
nowatorskiej konstrukcji nadwozia o niespotykanym kształcie,
charakteryzującego się zaskakująco niskim współczynnikiem oporu
powietrza. Z reguły, w nowoczesnych samochodach o klasycznej bryle
nadwozia wynosi on ok. 0,3.
Współczynnik oporu powietrza Cx Volkswagena XL1 ma wartość zaledwie 0,19. Istotna jest także niewielka masa samochodu, która wynosi zaledwie 795 kg. Jest to możliwe dzięki budowie nadwozia z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym oraz zastąpieniu klasycznych materiałów, lżejszymi odpowiednikami w wielu miejscach, np. obręcze kół wykonano z magnezu, tarcze hamulcowe z ceramiki, boczne okna z poliwęglanu, a deskę rozdzielczą z celulozy drzewnej.
Współczynnik oporu powietrza Cx Volkswagena XL1 ma wartość zaledwie 0,19. Istotna jest także niewielka masa samochodu, która wynosi zaledwie 795 kg. Jest to możliwe dzięki budowie nadwozia z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym oraz zastąpieniu klasycznych materiałów, lżejszymi odpowiednikami w wielu miejscach, np. obręcze kół wykonano z magnezu, tarcze hamulcowe z ceramiki, boczne okna z poliwęglanu, a deskę rozdzielczą z celulozy drzewnej.
XL1 jest napędzany przez dwucylindrową, 0,8-litrową wysokoprężną
jednostką napędową o mocy 48 KM, współpracującą z silnikiem elektrycznym
o mocy 27 KM. Łącznie zespół napędowy XL1 dysponuje mocą, wynoszącą 69
KM. Z maksymalnie naładowanymi bateriami XL1 może przejechać do 50 km
wyłącznie w trybie elektrycznym, nie zużywając w ogóle paliwa.
Komentarze
Prześlij komentarz