Dokładnie Zakończono produkcję popularnego samochodu dostawczego Nysa. Opracowany był na bazie Warszawy pojazd produkowany był latach 1958–1994 przez Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie
Premiera pierwszej Nysy odbyła w 1957 roku. Co ciekawe nad jej budową jej konstrukcji początkowo pracowały trzy zakłady: w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie, Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie oraz Fabryką Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Ostatecznie zadecydowano, że Nysa będzie zbudowana w ZSD w Nysie.
To właśnie w tym zakładzie wyprodukowano najpopularniejsze modele tego samochodu, Nysa 521 i 522, którym poruszała się milicja obywatelska, pogotowie ratownicze, wojsko, służba więzienna, firmy dostawcze, czy zwykli obywatele.
Pod maską tego najbardziej znanego modelu umieszczono silnik S-21: R4 OHV, 2120 cm³, 51,5 kW i 4–biegową manualną skrzynie biegów. Pojazd miał tylny napęd i ładowność 750-850 kg. Nysa miała następujące wymiary: 4500-4550 mm długości, 1760 mm szerokości, 2235 mm wysokości, a rozstaw osi wynosił 2700 mm. Masa aut to: 1500-1560 kg.
Auta te nie tylko trafiły na polskie drogi, ale i za granicę, do ZSRR, na Węgry, do Bułgarii Rumuni, Czechosłowacji, Wietnamu, Finlandii, Turcji, Norwegi, Ghany, Kuby, Korei Północnej, Kambodży oraz Belgii i RFN.
22 lipca w Nysie, czyli w miejscu, gdzie wyprodukowano słynny już pojazd odbył się Pierwszy Ogólnopolski Zjazd miłośnikow tego samochodu. Trzeci Ogólnopolski Zlot Nysek odbył się także tego samego dnia, ale w 2015.
Komentarze
Prześlij komentarz