Zwiastując kolejny etap rozwoju marki, nowy
model LC 500h, będący luksusowym coupe 2+2, rewolucjonizuje każdy
z aspektów dotychczasowych prac badawczo-rozwojowych, inżynierskich
i projektowych Lexusa. Hybrydowy napęd zaprezentowany przez Lexusa,
wyznacza nowe standardy w dziedzinie projektowania i przyszłości
motoryzacji
Od
czasu światowej premiery modelu LC 500 z silnikiem V8, na
tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Detroit, do dziś pojawiają się
znakomite opinie nowego coupe. Charakteryzuje się dynamicznym
silnikiem i elegancką stylistyką nadwozia oraz wnętrza. Sztywne i
zoptymalizowane bezwładnościowo podwozie, z wielowahaczowym
przednim zawieszeniem, zapewniają doskonałe prowadzenie, ale to, co
jest w nim najważniejsze to „serce” - napęd hybrydowy
„Multi-Stage”.
Łącząc
w sobie wszystkie atrybuty pełnozakresowego napędu hybrydowego z
zaletami automatycznej skrzyni biegów, układ Multi-Stage dostarcza
wyrafinowanych doznań za kierownicą, a także zapewnia większą
dynamikę jazdy.
Hybrydowy
układ napędowy Multi-Stage
Pojawiający
się po raz pierwszy w nowym LC 500h, napęd hybrydowy Multi-Stage,
jest kolejną generacją tego typu układów. W tym wypadku
specjalnie zaprojektowaną dla samochodów o wysokich osiągach.
Jego
tworzeniu przyświecały trzy cele: więcej mocy i momentu
obrotowego, większa sprawność i więcej przyjemności z jazdy. W
rezultacie uzyskano nie tylko najlepszą możliwą równowagę
pomiędzy osiągami, a zużyciem paliwa, ale również ściślejsze
powiązanie prędkości obrotowej silnika spalinowego z wciśnięciem
pedału gazu.
Dzięki
bardziej efektywnemu wykorzystaniu silnika elektrycznego, uzyskano
poprawę przyspieszeń, a zredukowanie prędkości obrotowej przy
dużych prędkościach, wpłynęło na zmniejszenie apetytu auta na
paliwo.
Układ
Multi-Stage łączy wszystkie tradycyjne elementy napędu hybrydowego
– 3,5-litrową spalinową jednostkę V6, mocny silnik elektryczny i
litowo-jonowy akumulator trakcyjny. Dodanie fizycznych biegów,
umożliwiło lepsze dopasowanie prędkości obrotowych do oczekiwań
kierowcy. Dzięki wprowadzeniu po raz pierwszy w Lexusie z napędem
hybrydowym trybu „M”, ma on możliwość ręcznego sterowania
zmianą biegów, zyskując maksimum emocji i sportowych doznań.
Nowy
układ w pełni wykorzystuje niezwykły atut silnika
elektrycznego — generowanie maksymalnego momentu obrotowego już od
zerowej prędkości. Dzięki temu reaguje on na otwarcie przepustnicy
znacznie szybciej niż silnik spalinowy. Wpłynęło to również na
poprawę dynamiki przyspieszeń: samochód rozpędza się do 100 km/h
w czasie poniżej 5 sekund.
Dzięki
zastosowaniu nowych, lekkich i zwartych gabarytowo podzespołów oraz
ogniw litowo-jonowych, masa hybrydowego układu napędowego
Multi-Stage pozostała na poziomie odpowiadającym obecnej generacji
modelu GS 450h.
Elegancka
i kusząca stylistyka nadwozia
W
bryle nowego LC 500h, łączącej awangardową elegancję z sylwetką
klasycznego coupe, wyraźnie zarysowują się kluczowe elementy
stylistyczne, proporcje i optyczny dynamizm pierwowzoru, jakim był
utytułowany koncepcyjny model LF-LC.
Nowe
coupe Lexusa to duży, wynoszący 2870 mm rozstaw osi, krótkie zwisy
nadwozia (920 mm z przodu i 970 mm z tyłu) i szczególnie niska
linia pokrywy komory silnikowej. Profil coupe, dodatkowo podkreślony
jest długą linią dachu, która od środka kabiny opada ku tyłowi,
tworząc niepowtarzalną sylwetkę z centralną pozycją kierowcy.
Patrząc
z góry – szeroki obrys nadwozia na wysokości uwypuklonych
przednich i tylnych błotników, skrywa duże, szerokoprofilowe koła.
Linia auta zwęża się w okolicy drzwi, tworząc silnie zarysowaną
trójwymiarową formę. Układ przednich świateł LC 500h to światła
dzienne oraz potrójne reflektory diodowe, których kompaktowa forma
pozwoliła utrzymać niską linię maski i krótki przedni zwis
nadwozia. Linia dachu opada pomiędzy szeroko rozstawione tylne
nadkola, podkreślając szeroki, stabilny profil LC 500h. Diodowe
tylne światła, również tworzą charakterystyczną formę w
postaci trójwymiarowego motywu litery L.
Mimo
swej elegancji, nadwozie LC 500h zapowiada dynamikę tego modelu
poprzez subtelne, ale nadal funkcjonalne elementy poprawiające
własności aerodynamiczne. Chwyty powietrza przy przednich i tylnych
łukach nadkoli, poprawiają stateczność przy dużych prędkościach,
zaś tylny dyfuzor i aktywny tylny spojler, rozprowadzają strugi
powietrza podczas szybkiej jazdy.
Nowy LC 500h będzie oferowany ze specjalnie dla tego modelu przygotowanymi tarczami kół odkuwanymi (o średnicy 20" lub 21") bądź odlewanymi (20-calowymi) ze stopu aluminium.
Nowy LC 500h będzie oferowany ze specjalnie dla tego modelu przygotowanymi tarczami kół odkuwanymi (o średnicy 20" lub 21") bądź odlewanymi (20-calowymi) ze stopu aluminium.
Wyrafinowane
wnętrze
Stworzone
od podstaw wnętrze LC 500h współgra z linią nadwozia, łącząc
elegancję, jakość oraz wyszukany styl flagowego coupe Lexusa.
Pozycja kierowcy została dobrana tak, aby jego biodra znajdowały
się, jak najbliżej środka masy pojazdu, co zapewnia najlepsze
wyczucie samochodu. Wyprofilowane, sportowe fotele skutecznie
przytrzymują ciało nawet podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Szczególną
uwagę poświęcono kierownicy, w której wprowadzony został zmienny
zarys przekroju poprzecznego. To umożliwia zmianę sposobu trzymania
i uginanie nadgarstka przy jej obracaniu. Powiększone przełączniki
łopatkowe ze stopu magnezowego, charakteryzują się bardziej
ergonomicznym kształtem i lepiej wyczuwalnym działaniem.
Zespół wskaźników, mieści wzorowaną na modelu LFA, centralną tarczę z ruchomym pierścieniem, a w środkowej konsoli znajduje się nowej generacji panel dotykowy urządzeń pokładowych. We flagowym coupe Lexusa, zadebiutuje pakiet multimedialny na rok modelowy 2017. Wyposażony będzie w szybciej działające i bardziej elastyczne oprogramowanie, umożliwiające przyszłe modyfikacje oraz graficzną komunikację z użytkownikiem.
Zespół wskaźników, mieści wzorowaną na modelu LFA, centralną tarczę z ruchomym pierścieniem, a w środkowej konsoli znajduje się nowej generacji panel dotykowy urządzeń pokładowych. We flagowym coupe Lexusa, zadebiutuje pakiet multimedialny na rok modelowy 2017. Wyposażony będzie w szybciej działające i bardziej elastyczne oprogramowanie, umożliwiające przyszłe modyfikacje oraz graficzną komunikację z użytkownikiem.
Sztywne
i zoptymalizowane bezwładnościowo podwozie
LC
500h jest pierwszym Lexusem zbudowanym na zupełnie nowej platformie
tylnonapędowej klasy premium, stanowiącej element globalnej
strategii firmowej GA-L. Płyta podłogowa nowego coupe wyznacza
kierunek dla przyszłych modeli z silnikiem umieszczonym z przodu i
napędzanymi kołami tylnymi.
Konstrukcja
płyty podłogowej ma fundamentalne znaczenie dla dynamiki
prowadzenia. Na początku prac nad modelem LC 500, inżynierowie
zajęli się aspektem tak zwanej „charakterystyki inercyjnej”,
rozmieszczając elementy, w tym silnik i osoby w kabinie, możliwie
najniżej i skupiając je jak najbliżej jego środka. Potężne koła
z samonośnymi oponami, wypchnięto do naroży samochodu z
równoczesnym skróceniem zwisów nadwozia. Układ napędowy został
cofnięty za linię przedniej osi jezdnej, bliżej środka pojazdu,
oraz obniżona została pozycja kierowcy.
Liczne
zabiegi techniczne pozwoliły zredukować masę nadwozia LC 500h, co
spowodowało dodatkowe obniżenie środka ciężkości całego
pojazdu. Było to możliwe między innymi dzięki wykonaniu pokrywy
komory silnikowej, przednich błotników oraz poszycia drzwi ze stopu
aluminium. Szkielet drzwi z włókna węglowego, pokrywa bagażnika z
kompozytu zbrojonego z włóknem szklanym i węglowym, a wieżyczki
przedniego zawieszenia ze stopu aluminium. Ponadto wprowadzono
kompaktowe diody reflektorów oraz dostępne opcjonalnie: tarcze kół
odkuwanych ze stopu aluminium i dach z włókna węglowego.
Szerokie
zastosowanie stali o podwyższonej wytrzymałości, przyczyniło się
nie tylko do obniżenia masy nadwozia, ale również do zwiększenia
jego sztywności. To zaś zaowocowało bardziej stabilnym i
przewidywalnym zachowaniem na drodze oraz błyskawiczną reakcją na
ruchy kierownicy.
Szczególną
uwagę zwrócono na wielowahaczowe przednie zawieszenie LC500h,
umożliwiające zastosowanie kół o dużej średnicy i niskie
poprowadzenie linii pokrywy komory silnikowej. Wprowadzono w nim po
dwa górne i dolne wahacze, każdy z podwójnymi przegubami kulowymi.
Umożliwiło to optymalne dopracowanie jego geometrii w taki sposób,
aby uzyskać perfekcyjne przekazywanie nawet najdrobniejszych ruchów
kierownicy oraz doskonałe wyczucie nawierzchni, a tym samym większą
precyzję prowadzenia.
W
rezultacie zastosowane w konstrukcji podwozia i zawieszenia
rozwiązania przekładają się na doskonałe wrażenia z jazdy —
błyskawiczne reakcje, wyjątkowe wyważenie i stateczność, a także
właściwy dla flagowego coupe Lexusa komfort podróżowania.
Lider
w zakresie bezpieczeństwa
Nowy
LC 500h jest standardowo wyposażony w kompleksowy pakiet
bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, zapobiegający
kolizjom lub ograniczający ich ewentualne skutki. Safety System +
obejmuje układ reagowania przedkolizyjnego (PCS) z funkcją detekcji
pieszych, pełnozakresową adaptacyjną automatyczną kontrolę
prędkości jazdy, wspomaganie trzymania pasa ruchu (LKA) oraz
funkcję automatycznych świateł drogowych (AHB).
Komentarze
Prześlij komentarz